Критичне мислення один із модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань освітнього процесу, йдеться й у Концепції "Нової української школи". Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб'єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції? Наша відповідь - використовувати методи розвитку критичного мислення під час уроків.

Цій темі було присвячено ІІ засідання творчої групи українських словесників «Методи та форми роботи освітньої технології розвитку критичного мислення на різних етапах уроків української мови та літератури», яке пройшло 3 січня 2018 р. у Гребінківській гімназії.

Засідання відкрила керівник творчої групи, вчитель-методист гімназії Устіловська Т.О., яка зазначила, що нині формується нова модель соціальної організації суспільства. Вона вимагає висококваліфікованих фахівців із критичним, соціальним, неординарним мисленням, яке передбачає ухвалення ретельно обміркованих і незалежних рішень, спрямованих на розвиток усвідомленості та самовдосконалення.

Тетяна Олексіївна використовує критичне мислення як метод розвитку творчих можливостей учнів. Починає це робити з 5-го класу, застосовуючи «Читання із системою позначок» («Поміч»), і закінчує цю роботу «П’ятихвилинним есе» у 9-11-х класах. На думку педагога, ці прийоми дають можливість активізувати розумові операції учнів, формувати навички критичного сприйняття тексту.

З цікавістю члени творчої групи вислухали презентацію досвіду Макоти І.І. (Слободо-Петрівська ЗОШ І-ІІІ ст.) про використання вітагенної технології у контексті формування умінь та навичок критичного мислення (на прикладі роботи над змістом роману П.Мирного та І.Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).

Вчитель Гребінківської ЗОШ № 4 Ільчук А.І. розповіла про використання стратегії «Сторітеллінг як мистецтво розповіді», яка допомагає її вихованцям формувати мислиннєві вміння, розвиває творчу особистість, вчить спілкуванню, взаємодії з оточенням, сприяє збалансуванню життєвих сил.

Стратегію «Сенкан» презентувала Теслімова Н.І., «Критичне читання із маркуванням» – Середа К.В. (Овсюківська ЗОШ І-ІІІ ст.).

Зі своїми доробками використання технології розвитку критичного мислення на різних етапах уроку поділилися Мусієнко Н.І. (Сербинівська школа І-ІІІ ст.), Миколаєнко О.А. (Почаївська ЗОШ І-ІІІ ст.), Мельник В.В. (Гребінківська ЗОШ І-ІІІст. № 2).

Вітрила піднято, в дорогу!

1

4